Archiv výstav

Julius Reichel

HARD CORE + LOBOTOMY = 20 / 20

1. 9. — 15. 10. 2023
Sdílet výstavu:
frame
Fly a Way, 2021, kombinovaná technika, 200 x 140 cm

Vernisáž 31. 8. 2023 v 18:00 hodin.

Komentované prohlídky 14. září a 12. října, vždy od 17:30. Vstup volný a zdarma.

Kurátor Radek Wohlmuth

Matematika rovnici definuje jako vztah rovnosti dvou výrazů, které obsahují jednu nebo více proměnných...

A právě podivná rovnice poměřující součet slovního spojení s číslovkou tentokrát uvozuje novou výstavu Julia Reichela. Tak jako jindy se jedná o významový kód, který může posloužit jako klíč ke čtení jeho posledních prací. Nejde samozřejmě o doslovný návod, spíš o odkazy. Ty sice mají metaforický obsah směřovaný víc k emoci nebo volnému asociativnímu řetězení, přesto jsou součástí jejich DNA konkrétní informace a výslednicí reakce na současný stav věcí i aktuální životní pocit.

Hard Core podle wikipedie označuje specifický styl punku na pomezí metalu. Charakterizují ho především agresívní zpěv, rychlé tempo a texty, které často reagují na sociální a politická témata, jako antifašismus, environment nebo feminismus. Lobotomie se oproti tomu vztahuje k nechvalně proslulým psychochirurgickým zákrokům na mozku, jejichž tragické důsledky i možnosti zneužití tak přesvědčivě ukázal Formanův film z roku 1975 Přelet nad kukaččím hnízdem. Sumace těchto termínů podle Reichela skládá dohromady gilotinou lomítka přeražený letopočet 2020, tedy rok, kdy celý svět zachvátila téměř středověce prožívaná panika z pandemie covidu-19, která postupně absolutně proměnila a totálně zrelativizovala nazírání prakticky veškeré reality. Její důsledky hypertrofované následnými ekonomicko-politickými zvraty apokalyptickou tenzi ještě umocnily, což zřetelně pociťujeme dodnes.  

Právě tyto faktory nejvíc akcelerují momentální vizuální jazyk Julia Reichela, který i svou současnou tvorbu rozkládá mezi obrazová a prostorová schémata. Jeho 2D-objekty provází snaha o co největší zjednodušení. Odpovídá tomu jak materiál, který se omezuje na recyklované fošny a textil ze second handů, tak forma lobotomní figurace, v níž emotikon s fejkovým úsměvem představuje totalitu mantinelů obecné demence. Použitým dřevem Julius Reichel navazuje na linii svých dřívějších intervencí ve veřejném prostoru. Není povrchově upravované, barvy nahrazuje přiznaná patina zakonzervovaná vrstvou laku, která v sobě ve druhém plánu uchovává čas stejně jako působení přírodních procesů. Elementární figurální tvarosloví osciluje mezi zploštělými emocemi smajlíků a absurditou Pana Vajíčka z černobílých předělů socialistického reklamního dadaismu. Reichel ve svých pracích ponechává jen to, co pokládá za nezbytně nutné. Je to konstrukční hra s tendencí neustále redukovat, kdy vyplétání používá jako kresebný rastr, obrysovou čáru jednoduché ilustrace nebo mřížku, zhmotňující se do hlavy.

Malované obrazy se zdají být opozitem soch, hlavně proto, že se ubírají cestou neustálého „zesložiťování“ výchozí situace. Jde o homogenní brutalistně „pointilistické“ plochy vytvářené především sprejem. Na rozdíl od starších pláten už ve výsledku nepracují s jemnou texturou, písmem ani vazbou na kulturní memy. Ty  ale často bývají v první vrstvě jejich základem. Hloubku určuje kontrast popředí s pozadím a neregulované hemžení teček, které zároveň scelují povrch. Vzhledem k tomu, že vždy vzniká několik maleb najednou, je to pro Julia Reichela - jenž i tímto projektem dokládá svou chuť neustále objevovat a měnit přístup i výraz – zároveň jistý způsob přemýšlení nad sériovostí a automatismem. Do hry se větší měrou dostává intuice, emoce, zatímco racionální rozhodovací centrum je vypnuté. Jednotlivé vrstvy dohromady skládají  příběh, který není možné rozluštit. Nakonec zůstává okamžik, kdy autor z obrazu vystoupí, a ten se stává tím, čím v té chvíli je. Od toho názvy Ananas, Kuře, Hadi, Žena, Kůň, Hroch, ale vznikl tak i první Reichelův autoportrét v životě. K tomu pocit, že pod tím vším ještě něco je....

Radek Wohlmuth

Zobrazit víceZobrazit méně

vystavená díla (výběr)

Julius Reichel

*1981 , Kaplice
Žije a pracuje v Praze a Zvíkově u Českých Budějovic.

studia

2016Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, Ateliér intermediální konfrontace Jiřího Davida 2012École supérieure des beaux-arts de Marseille 2008Akademie výtvarných umění v Praze, Ateliér intermédií Milana Knížáka

samostatné výstavy / výběr

2023BALENSIAGA SS24 Cruiser (s Petrou Ptáčkovou), Karpuchina Gallery, Praha 2023Garage 2012, Galerie Garáž, Zlín 2022SILLYICONE, UFO Art Gallery, Krakov 2021Winner takes all, DOT. Contemporary Art Gallery, Bratislava 2020Velký světlý svět, Aquarium Rhizome, Karpuchina Gallery, Praha 2019Kůrovčí hnízdo: Requiem za strom, Galerie NoD, Praha 20195G Painting Manifesto, Dolmen, Praha 2018Evolution = Evoluce / New = Nový, Galerie Dole, Ostrava 2018Fedex / Cash / Crypto / Sex, GAVU Cheb 2018DEATH ROW, Galerie NoD, Praha 2018U.F.O. Efekt, Galerie Luxfer, Česká Skalice 2018Dark energy / Egodeath / 'Deathplanet / Trap void % Save the future!!, Holešovická Šachta, Praha 2017White trash / Trash pop / FCK YR CSH, Nová Galerie, Praha 2017Namby / Panby Nation, Galerie 101, Praha

kolektivní výstavy / výběr

2023Alle Macht der Imagination!, Kunsthalle im Lipsiusbau, Drážďany 2023Ahoj! Czech Painting Now, Singulart Art, Amsterdam Art Week 2023Naaaaasty, Galerie Luxfer, Česká Skalice 2022Zombie Prophets, Prague House Brussels 2021Ready to Kill (This Time is This Time), Berlínskej Model, Praha 2020Dark Matter Matters! Daň ze ztracené hodnoty, Galerie NoD, Praha 2020BRRRAIN FREEZE!!! (nový impresionismus), Galerie Villa Pellé, Praha, 2020Farewell to Melancholy, Holešovická Šachta, Praha 2019Make a Wish Lil Fish, Label 201, Řím 2019VDIFF, Dům pánů z Kunštátu, Brno 2019999 % OFF, Kvalitář, Praha 2019DARK Matter Does Not MATTER, White Pearl Gallery, Praha 201810 000 Racing Shivas (FuFU Poly - Zeit ) / MM - NY-JR, Hošek Contemporary, Berlín 2018Orient, Kim? Contemporary art center Riga / Bozar - Centre for Fine Art Brussel 2018Galeria Bunkier Sztuki, Krakov 2018Pocta suknu, 8smička, Humpolec 2018Mladí a svěží!, Galerie 101, Praha 2017B. H. G: Kings are back, Dot Project, Londýn 2017Dočasný depozitář, PLATO, Ostrava

GalerieVáclava Špály

Galerie Václava Špály

Národní 30, 110 00 Praha 1, Česká republika

Otevřeno denně 11.00 – 19.00 hod

Zavřeno: 24. - 26. 12., 31. 12. a 1. 1.

E-mail: info@galerievaclavaspaly.cz


Základní vstupné 40 Kč
Studenti 20 Kč

/ pro seniory nad 60 let, držitele průkazu ZTP, děti do 15 let a studenty uměleckých škol vstup zdarma

Newsletter


Souhlasím se zpracováním mých osobních údajů, které zpřístupním společnosti PPF Art a.s. v souvislosti s touto žádostí. Souhlas udílím v rozsahu popsaném v části „Ochrana osobních údajů“. Potvrzuji, že jsem se v části „Poučení o právech“ seznámil/a s právy, která ohledně mých osobních údajů mám.