Plánovaná výstava

Aldin Popaja

Kamenní spáči

29. 3. — 5. 5. 2019
Sdílet výstavu:
frame
Stone Sun No. 9, 2018, akryl na plátně, 200x180 cm

Vernisáž ve čtvrtek 28. března v 18.00 hodin.

Kurátorka Martina Vítková

Jasně geometricky definovaný tvar a nepravidelnost pocházející z reality, řád a nahodilost – to je rozpor, který se vine dílem Aldina Popaji přibližně od roku 2010, kdy se po období zájmu o figuru přiklonil k abstrakci.

Aldin Popaja Kamenní spáči

Současný člověk ze střední, západní či severní Evropy, pokud není válečný zpravodaj, zná válku jen z vyprávění. Z filmů a fotografií. Naštěstí. Postihne-li svět válka, země se ze dne na den stane nehostinným místem, v němž není žádné jistoty. Symbolicky nezůstane kámen na kameni. I díky šrapnelu v noze z prvního dne války nejspíš Aldin Popaja preferuje řád a zabývá se symbolikou, která přetrvala staletí, krále, válečné sváry, hladomory i léta štěstí a hojnosti. 

Už první důležitá díla Aldina Popaji známá v Čechách, grafické listy konfrontované s fotografiemi, se týkala války. Jeho diplomová práce na VŠUP byla rozměrným objektem s hyperrealistickými portréty v nadživotní velikosti, Šťastná bosenská rodina. Odloučení a vše, co ho provází, bylo vyjádřeno fotografickou perfekcí, dlouhým časem stráveným nad jednotlivými podobiznami. Další kapitolou se stala série několika diptychů nazvaná Dernek, neboli Mejdan v Jajci. I pro tyto obrazy byla důležitým zdrojem fotografie, tentokrát dlouhá expozice, která způsobila, že se z lidí nad stolky s pivem, vínem, kečupem a brambůrkami stali duchové, přítomní a nepřítomní zároveň. Pro svou zemi už nebyli obyvateli, ale návštěvníky. 

Možná právě protože se Aldin Popaja přistihl, že je rovněž duchem v městě Jajce, začal zkoumat něco skutečně těžkého a hmatatelného, co přežilo skrze kruhy času – kameny z bosenských nekropolí. Symbolická cesta mezi stéčky a jejich symboliku je cestou do míst a věků, kdy vědění bylo staré, hluboké, úplné a božské, a co je nejdůležitější, sdílené napříč celou kulturou bez ohledu na teologické odlišnosti. 

Užívání stećků v pohřebním rituálu totiž nebylo vázané na konkrétní vyznání, spojovalo všechna tři náboženství, pravoslavné, katolické i církev bosenskou. Kamenní spáči, jak jim malíř přezdívá v parafrázi na stejnojmennou sbírku bosenského básníka Maka Dizdara, vznikaly na území Bosny a Hercegoviny, ale i Černé Hory, Srbska a Chorvatska v období středověku od 12. do 16. století. Stećky demonstrují provázání víry, rytířství a lidové kultury, jsou propojeny s místními lidmi a pohádkami, pověrami a zvyky, vyzařuje z nich jakýsi homérský archaismus. S ovládnutím země Osmanskou říší fenomén kamenných nekropolí zanikl a přes všechna archeologická zjištění stećky zůstávají záhadné. Nápisy a reliéfy, jimiž jsou pokryté, významně ovlivnily současnou literaturu a umění na Balkáně. Vápencové kameny se dochovaly v různých formách jako desky, truhly, sarkofágy, pilíře a kříže zdobené reliéfy a rytinami s dekorativními, symbolickými a náboženskými motivy, scénami tance, lovu, každodenního života. Dekory zahrnují zakřivené čáry s trojlístkem, plastický cikcak, radiální kruh, růžice, měsíc, hvězdy, spirálové křivky, luk a šíp. Symboly na stećcích lze považovat za kulturní prazáklad, na nějž pozdější náboženství navazovala. Pro Aldina Popaju jde tedy o cestu k původní bázi, která předchází moderním konfliktům, ke zlatému věku, o němž sníme jako o věku jednoty, míru, rovnováhy a jednoznačné identity.Nezanedbatelným je motiv spánku, který asociuje jednu z českých pověstí o Blanických rytířích. Obraz spícího bojovníka či jakékoli deaktivované síly či energie doprovází řadu oblastí legend a mytologie. Spánek předpokládá probuzení, návrat toho, co usnulo a z vědomí zmizelo.

Konfrontací mezi jasně definovaným geometrickým tvarem a nepravidelností pocházející z reality, z reliéfů a nápisů na stećcích, se Aldin Popaja zabývá přibližně od roku 2010, kdy se po období zájmu o figuru přiklonil k abstrakci. Malíř užívá překvapivé barevné kombinace, vyjadřuje se prostřednictvím kompaktní plochy a náznakem iluze. Užívá tmavé a bílé pozadí, které můžeme interpretovat jako noc a den. Geometrickým řádem obrazců se proleptává nepravidelnost jako rentgenové světlo. Malíř hledá to, co je na symbolech estetické, co historicky podmíněné a co nese význam. 

Aldin Popaja se považuje za českého malíře bosenského původu. Jeho témata jsou bosenská, ale většinu výtvarného vzdělání a přemýšlení o umění získal v Čechách. Narodil se roku 1971 v Jajci v bývalé Jugoslávii, na území Bosny a Hercegoviny. V letech 1990 až 1995 byl studentem Akademie výtvarných umění v Sarajevu. Mezi lety 1995 - 2000 vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, kde působil jako odborný asistent v ateliéru malby, zprvu u Pavla Nešlehy, potom u Stanislava Diviše. Pedagogické činnosti se věnuje i nadále. Kromě grafické práce, hyperrealistických pláten a symbolických kamenných spáčů je Aldin Popaja také autorem série Balkánci, namalované stylem věcného realismu, v níž dokázal, že je výborným pozorovatelem a vypravěčem.

Martina Vítková

Zobrazit víceZobrazit méně

vystavená díla (výběr)

Aldin Popaja

*1971 , Jajce, Bosna a Hercegovina
Žije a pracuje v Praze.

studia

1995-2000VŠUP v Praze, ateliér malby 1990-1995Akademie výtvarných umění v Sarajevu, ateliér malby

samostatné výstavy / výběr

2019Aldin Popaja, Galerie prostor 228, Liberec 2017Řeč místa (s Oldřichem Tichým), Nová galerie, Praha 2016Aldin Popaja – Obrazy, Galerie Felixe Jeneweina, Kutná Hora 2016Aldin Popaja, Galerie Octopus, Městské muzeum Rýmařov 2013Aldin Popaja – Obrazy, Folckets hus, Vaggeryd, Švédsko 2012Symbols and Stone Sleepers, Konsthall, Gislaved, Švédsko 2010Osmdesátá léta, Galerie na půdě, Vrchlabí 2008Balkánci, Galerie České pojištovny, Praha 2007Vančurová and Popaja, Praha 2006Obraz (s Ivanem Komárkem), Galerie Collegium Artististcum Sarajevo, Bosna a Hercegovina 2005Šťastná bosenská rodina, Mezinárodní galerie portrétu Tuzla, Bosna a Hercegovina 2005Urbicida, Jajce, Bosna a Hercegovina 2004Mejdan v Jajci, Galerie 1 VŠUP, Praha

kolektivní výstavy / výběr

2017Krajina 2017, Nová galerie, Praha 2014XII Bienal internacional de Lalin "Pintor Laxerio", Lalin, Španělsko 2011Clan, Galerie Medium, Bratislava 2008Zatočenici umjetnosti, Galerija kraljice Katarine Kosače, Mostar, Bosna a Hercegovina 2008Českéj vzorek, ASA art gallery, Sarajevo, Bosna a Hercegovina 2006Interbifep, mezinárodní bienále portrétu, Mezinárodní galerie portrétu, Tuzla, Bosna a Hercegovina 2004Známí, Galerie Art Factory, Praha 2003Hyperrealismus, Západočeská galerie, Plzeň 2002Lila Europa, bienále Orebro, Hallsberg, Švédsko 2002Hyperrealismus, Galerie moderního uměni, Hradec Králové 2001Portrét roku 2000, Galerie Klatovy - Klenová

zastoupení v galeriích a sbírkách

Galerie u Klicperů, Hradec Králové,
Mezinárodní galerie portrétu, Tuzla, Bosna a Hercegovina
Galerie města Zenica, Zenica, Bosna a Hercegovina
Kolonizacija Jajca, Městské muzeum, Jajce, Bosna a Hercegovina
Městská galerie Hradec nad Moravicí
Fondacion Casa museo, A Solaina de Pilono, Španělsko
Galerie Felixe Jeneweina, Kutná Hora
Gisaleved Konsthall, Gislaved, Švédsko
Franjevački samostan sv. Luke, Jajce, Bosna a Hercegovina
Město Vaggeryd, Švédsko
Sbírka města Mikulov "dílna", Mikulov
The Pudil Family Fondation, Praha

členství v tvůrčích uskupeních

Od 2014Člen skupiny Divná parta. Od 2010Člen skupiny Clan.

GalerieVáclava Špály

Galerie Václava Špály

Národní 30, 110 00 Praha 1, Česká republika

Otevřeno denně 11.00 – 19.00 hod

E-mail: info@galerievaclavaspaly.cz


Základní vstupné 40 Kč
Studenti 20 Kč

/ pro seniory nad 60 let, držitele průkazu ZTP, děti do 15 let a studenty uměleckých škol vstup zdarma

Newsletter


Souhlasím se zpracováním mých osobních údajů, které zpřístupním společnosti PPF Art a.s. v souvislosti s touto žádostí. Souhlas udílím v rozsahu popsaném v části „Ochrana osobních údajů“. Potvrzuji, že jsem se v části „Poučení o právech“ seznámil/a s právy, která ohledně mých osobních údajů mám.