Archiv výstav
Martin Velíšek
Mlčení
30. 6. — 3. 9. 2017

Mlčení existenciální - Mlčení melancholické - Mlčení absolutní. Všechna tato mlčení lze na výstavě Martina Velíška v Galerii Václava Špály zažít. vuje jiný způsob a jiný druh mlčení.
'O čem nelze mluvit, o tom se musí mlčet.'
Ludwig Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus
„Velíškova mlčení” v Galerii Václava Špály mají různé podoby. Jsou koncipována do tří celků. Každý představuje jiný způsob a jiný druh mlčení.
Obrazy vystavené v suterénu odkazují k barokním zátiším označovaným jako vanitas, která jsou mementem, zdviženým prstem, protože důrazně připomínají, že život končí smrtí. Velíškova zátiší konstatují to samé, i když bez morálních apelů. K tomuto faktu nelze nic říci, je možné jen trpělivě a skromně mlčet. Pokud to ovšem někdo dokáže. Zdá se, že ani Velíškova zátiší nedokáží zachovat smířené ticho. Při bližším zkoumání v nich nacházíme zřetelně existenciální podtext. Lze dokonce říci, že odkazují ke slavnému Bergmanovu filmu z roku 1963, který představuje mlčení nikoli smířené, ale úzkostné, tíživé, osamělé; mlčení jako důsledek zkušenosti, že ačkoli každý zná úzkost ze života směřujícího ke smrti, nemůže se o tuto zkušenost s nikým podělit, nemůže ji s nikým sdílet. A právě i tento obsah mají vystavená zátiší. Každý zobrazený účastník procesu zmaru, v tomto případě zvířata a plody stromů, hyne, umírá výhradně sám, jedinečným a zcela osamělým způsobem, každé zahnívající jablko má jinou barvu, jinou strukturu, jiný tvar, každé zvíře má svůj vlastní jedinečný a osamělý skon. Ale zároveň lze v těchto příbězích „mrtvé přírody” uvidět ještě něco jiného: je v nich velmi silným způsobem přítomná krása. A to nikoli jako přidaná hodnota k existenciálnímu obsahu, ale jako hlavní zpráva, jako nejdůležitější poselství. Pokud existuje něco jako estetická odměna za osamění a úzkost, pak jsou to například Velíškova zátiší.
V přízemí galerie jsou vystaveny obrazy prázdných židlí, prázdných stolů, prázdných pohovek, které odkazují, na první pohled, na nepřítomnost člověka jen velmi věcně. Z vnějšku budí dojem až strohé objektivity, prostě nábytek. Ale uvnitř jsou plné chvění, uvnitř jsou pohroužené do stesku, do mlčení, do hluboké melancholie. Připomínají prázdné postele, prázdná křesla, prázdné recepční pulty na obrazech Edwarda Hoppera. Skrývají stejné zjitřené ticho pod chladným povrchem. Mlčení těchto obrazů bychom mohli označit za melancholické.
V prvním patře jsou vystaveny minimalistické kresby a objekty, jejichž mlčení je opět jiné. Odkazuje k aritmetice. Na bílých broušených emailových plochách nalézáme horizontální linie, které se skládají z tisíců drobných čárek. Připomínají aritmetickou číselnou řadu vedoucí z kladného nekonečna do nekonečna záporného a obráceně. Číselná řada, linie nekonečných aritmetických událostí, kladných a záporných, má uprostřed své mlčení, které nelze z ničeho odvodit, ničím zdůvodnit, mlčení za jakýchkoli okolností a bez jakékoli emoce, bez kladné či záporné hodnoty, přesněji bez jakékoli hodnoty. Je označené znakem 0. O tomto prázdném středu lze pouze říci, že každý pokus o odhalení jeho tajemství končí nezdarem, či spolu s Wittgensteinem prohlásit, že o čem nelze mluvit, o tom se musí mlčet. Ale přeci jen, jaké je toto mlčení? K „Velíškovu mlčení” v prvním patře galerie je možné poznamenat, že na rozdíl od existenciálního a melancholického mlčení je bez jakýchkoli přívlastků. Minimalistické kresby a objekty prostě ukazují, že události vznikají z ničeho a do ničeho se opět vrací, že zánik podněcuje vznik a naopak, a že o příčinách takového dění se nelze nic dozvědět. Je zřejmé, že takové mlčení má zcela jinou kvalitu než „mlčení v suterénu a v přízemí”, nevychází ze smyslové a emocionální lidské zkušenosti se světem. Je to mlčení dané světu do vínku od počátku, rovnice sice jen o jedné, ale za to olbřímí neznámé, rovnice, která nemá být řešena. Absolutní, čisté mlčení. Velíšek tomuto mlčení logicky přiřadil barvu bílou. Barvu obsahující potenci vzniku všech barev i možnost zmizení všech barev.
Mlčení existenciální - Mlčení melancholické - Mlčení absolutní. Všechna tato mlčení lze na výstavě Martina Velíška v Galerii Václava Špály zažít.
Milena Slavická | kurátor
Kontakt | www.velisek.cz
Zobrazit víceZobrazit méně
Ludwig Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus
„Velíškova mlčení” v Galerii Václava Špály mají různé podoby. Jsou koncipována do tří celků. Každý představuje jiný způsob a jiný druh mlčení.
Obrazy vystavené v suterénu odkazují k barokním zátiším označovaným jako vanitas, která jsou mementem, zdviženým prstem, protože důrazně připomínají, že život končí smrtí. Velíškova zátiší konstatují to samé, i když bez morálních apelů. K tomuto faktu nelze nic říci, je možné jen trpělivě a skromně mlčet. Pokud to ovšem někdo dokáže. Zdá se, že ani Velíškova zátiší nedokáží zachovat smířené ticho. Při bližším zkoumání v nich nacházíme zřetelně existenciální podtext. Lze dokonce říci, že odkazují ke slavnému Bergmanovu filmu z roku 1963, který představuje mlčení nikoli smířené, ale úzkostné, tíživé, osamělé; mlčení jako důsledek zkušenosti, že ačkoli každý zná úzkost ze života směřujícího ke smrti, nemůže se o tuto zkušenost s nikým podělit, nemůže ji s nikým sdílet. A právě i tento obsah mají vystavená zátiší. Každý zobrazený účastník procesu zmaru, v tomto případě zvířata a plody stromů, hyne, umírá výhradně sám, jedinečným a zcela osamělým způsobem, každé zahnívající jablko má jinou barvu, jinou strukturu, jiný tvar, každé zvíře má svůj vlastní jedinečný a osamělý skon. Ale zároveň lze v těchto příbězích „mrtvé přírody” uvidět ještě něco jiného: je v nich velmi silným způsobem přítomná krása. A to nikoli jako přidaná hodnota k existenciálnímu obsahu, ale jako hlavní zpráva, jako nejdůležitější poselství. Pokud existuje něco jako estetická odměna za osamění a úzkost, pak jsou to například Velíškova zátiší.
V přízemí galerie jsou vystaveny obrazy prázdných židlí, prázdných stolů, prázdných pohovek, které odkazují, na první pohled, na nepřítomnost člověka jen velmi věcně. Z vnějšku budí dojem až strohé objektivity, prostě nábytek. Ale uvnitř jsou plné chvění, uvnitř jsou pohroužené do stesku, do mlčení, do hluboké melancholie. Připomínají prázdné postele, prázdná křesla, prázdné recepční pulty na obrazech Edwarda Hoppera. Skrývají stejné zjitřené ticho pod chladným povrchem. Mlčení těchto obrazů bychom mohli označit za melancholické.
V prvním patře jsou vystaveny minimalistické kresby a objekty, jejichž mlčení je opět jiné. Odkazuje k aritmetice. Na bílých broušených emailových plochách nalézáme horizontální linie, které se skládají z tisíců drobných čárek. Připomínají aritmetickou číselnou řadu vedoucí z kladného nekonečna do nekonečna záporného a obráceně. Číselná řada, linie nekonečných aritmetických událostí, kladných a záporných, má uprostřed své mlčení, které nelze z ničeho odvodit, ničím zdůvodnit, mlčení za jakýchkoli okolností a bez jakékoli emoce, bez kladné či záporné hodnoty, přesněji bez jakékoli hodnoty. Je označené znakem 0. O tomto prázdném středu lze pouze říci, že každý pokus o odhalení jeho tajemství končí nezdarem, či spolu s Wittgensteinem prohlásit, že o čem nelze mluvit, o tom se musí mlčet. Ale přeci jen, jaké je toto mlčení? K „Velíškovu mlčení” v prvním patře galerie je možné poznamenat, že na rozdíl od existenciálního a melancholického mlčení je bez jakýchkoli přívlastků. Minimalistické kresby a objekty prostě ukazují, že události vznikají z ničeho a do ničeho se opět vrací, že zánik podněcuje vznik a naopak, a že o příčinách takového dění se nelze nic dozvědět. Je zřejmé, že takové mlčení má zcela jinou kvalitu než „mlčení v suterénu a v přízemí”, nevychází ze smyslové a emocionální lidské zkušenosti se světem. Je to mlčení dané světu do vínku od počátku, rovnice sice jen o jedné, ale za to olbřímí neznámé, rovnice, která nemá být řešena. Absolutní, čisté mlčení. Velíšek tomuto mlčení logicky přiřadil barvu bílou. Barvu obsahující potenci vzniku všech barev i možnost zmizení všech barev.
Mlčení existenciální - Mlčení melancholické - Mlčení absolutní. Všechna tato mlčení lze na výstavě Martina Velíška v Galerii Václava Špály zažít.
Milena Slavická | kurátor
Kontakt | www.velisek.cz
vystavená díla (výběr)
Martin Velíšek
*1968 , Athénywebové stránky autora
www.velisek.czstudia
Akademie výtvarných umění v Prazesamostatné výstavy / výběr
2025Emma a jablka, Sophistica Gallery, PrahaApropriace, Alšova jihočeská galerie, Hluboká nad Vltavou 2024Selfie (s Patrikem Bitomským), Galerie ViArt, Vianden, Lucembursko 2022Na cestě (s Lelou Geislerovou, Petrem Vášou), Augustova tiskárna, Litomyšl 2021Stühle, Kulturkulisse, Drážďany, Německo
Improvizace na dané téma, Galerie Caesar, Olomouc 2019Obrazy, Galerie Prostor 228, Liberec
Portréty, Alšova jihočeská galerie, České Budějovice
Möbel, Galerie Středočeského kraje GASK, Kutná Hora 2018Holky, Rabasova galerie, Rakovník
Slovo jako obraz (se Sandrou Majerovou), Muzeum umění a designu, Benešov
Červená Karkulka a jiné příběhy, Galerie Klatovy / Klenová, Klatovy
Dialoge, Wilke-Atelier, Bremerhaven, Německo
Reality? Reality! (s Šimonem Brejchou), SmetanaQ, Praha 2017Nahoře bez (dole taky), Galerie kritiků, Praha
Mlčení, Galerie Václava Špály, Praha 2016Darw-in, ANK Galerie, Bremerhaven, Německo
Meet me, Atelier Empreinte, Luxembourg, Lucembursko
Der zweite Blick, Galerie Kocheim bei Engel, Luxembourg, Lucembursko
Bruslařky, Galerie Litera, Praha 2015Espace, Galerie Professorium, Würzburg, Německo
Espace, Galerie Galerie du Château de Bourglinster, Luxembourg, Lucembursko
Červená Karkulka, Galerie Pecka, Praha
kolektivní výstavy / výběr
2024Triennale de gravure, Lutych, BelgieTichá pošta, Galerie Hollar, Praha
Planet ID, Galerie moderního umění, Roudnice nad Labem
Grafika roku, Císařská konírna Pražského hradu, Praha 2023Graphic Soul, Palacio de Congresos de Oviedo, Španělsko
Myšlení obrazem, GHMP, Městská knihovna, Praha
Connected III, Künstlerhaus – Factory, Vídeň, Rakousko
Světlo a stín, Galerie Hollar, Praha
Magické číslo tři, Galerie Hollar, Praha 2022Voices from Czechia, Kennedy Heights Arts Center, Cincinnati, USA
Memento Mori, Likovna galerija, Vrbas, Srbsko
Nazí. Přirozeně / Naked. Naturally, Severočeská galerie výtvarného umění,
Litoměřice
Grafika roku, Karolinum, Praha
La forme d’impression, Galerie Hollar, Praha 2021Memento Mori, La Trampa Gallery, Mexico City, Mexiko
Memento Mori, Art Gallery Chez Xefo, Barcelona, Španělsko
Triennale de gravure, Lutych, Belgie
Groteska z Tesca, Galerie Hollar, Praha 2020Zpráva z uzavřeného prostoru, Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem 2019Figurativas 2019, Museu Europeu d’Art Modern (MEAM), Barcelona, Španělsko
Arteduco, DEPO2015, Plzeň 2018Obraz zimy ve výtvarném umění 19.– 21. století, Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy
Art Paris, Grand Palais, Paříž, Francie
100+1, Severočeská galerie výtvarného umění, Litoměřice
Ankunft, Lange Nacht der Kultur, Bremerhaven, Německo 2017Stoleté putování Šumavou, Galerie Klatovy/Klenová, Klatovy
Art safari 32, Studio Bubec, Praha
Grafika roku, Clam-Gallasův palác, Praha 2016XXII. festival komorní grafiky, Galerie Hollar, Praha
30 Jahre Wilke-Atelier, DSM Museum, Bremerhaven, Německo
Moving, Galerie NTNU, Taipei, Tchaiwan
Nová tvorba, Galerie Hollar, Praha
Échange, Musee Yuki Komachi, Yoetsu, Japonsko
European Contemporary Print Triennial, Lombez La Maison des écritures, Toulouse, Francie
Outside(r), Galerie Fence, Winlaw, Vancouver, Kanada 2015XXI. festival komorní grafiky, Galerie Hollar, Praha
Nová tvorba, Galerie Hollar, Praha
Co zde sním a co zde vypiji, Galerie Caesar, Olomouc
Grafika roku, Clam-Gallasův palác, Praha
zastoupení v galeriích a sbírkách
Galerie hlavního města Prahy, Galerie Klatovy / Klenová, Klatovy, Ministerstvo zahraničních věcí České republiky, Muzeum umění Olomouc, Oblastní galerie Liberec, Památník národního písemnictví, Praha, Severočeská galerie výtvarného umění, Litoměřice, Centre d’Art de l’Ancienne Synagogue, La-Fertésous-Jouarre, Francie, Centre national d’art et de culture Georges-Pompidou, Paříž, Francie, Ministerstvo zahraničí Lucemburského velkovévodství, Lucembursko, Národní knihovna, Lucembursko, OECD, Paříž, Francie, Wichita State University, Kansas, USAocenění
2017Cena za hlubotisk 2017Nominace, Zlatá stuha 2016Grafika roku 2015Nominace na cenu v kategorii hlubotisk 2014Grafika roku 2014Čestné uznání v kategorii hlubotisk 2013Grafika roku 2013Zvláštní cena v kategorii hlubotisk 2012Grafika roku 2012Grafika roku 2012Nominace na cenu v kategorii hlubotisk 2012Čestné uznání v kategorii malých formátů, Grafika roku 2012 2011Grafika roku 2011Hlavní cena, Intersalon AJV 20101er prix, Salon d´art du Pays fertois, Francie Nominace na cenu, XIII. trienále ex-libris, Památník písemnictvíGalerieVáclava Špály
Galerie Václava Špály
Základní vstupné 40 Kč
Studenti 20 Kč
Národní 30, 110 00 Praha 1, Česká republika
Otevřeno denně 11.00 – 19.00 hod
Zavřeno: 24. - 26. 12., 31. 12. a 1. 1.
E-mail: info@galerievaclavaspaly.cz
Základní vstupné 40 Kč
Studenti 20 Kč
/ pro seniory nad 60 let, držitele průkazu ZTP, děti do 15 let a studenty uměleckých škol vstup zdarma