Plánovaná výstava

Martin Velíšek

MOMENTY OKAMŽIKŮ

5. 9. — 19. 10. 2025
Sdílet výstavu:
frame
Emma, 2022, olej na dřevěné desce, epoxidová pryskyřice, 135 x 195 cm

Vernisáž ve čtvrtek 4. 9. 2025 v 18:00 hodin.

Kurátor Petr Vaňous

Malíř Martin Velíšek vnímá obraz jako paměťové médium, které je schopno v sobě podržet efemérnost okamžiku.

Impuls k malbě přichází zvnějšku jako signál vyslaný konkrétním smyslovým podnětem. Je spojený s neopakovatelným časovým momentem, v němž proběhne jakási „událost“. Podráždění autorovy pozornosti v sobě skrývá jednací imperativ, který spouští důvod k vytvoření obrazu. Smyslové podněty nachází v náhodných setkáních s cizími lidmi, zpravidla ženami, které se prostřednictvím jedinečné konstelace stávají potenciálními modely. Nikoliv však modely pro banální podobiznu, smyslný akt či reprezentativní portrét, nýbrž pro obrazovou fixaci zcela jiného žánru, který je v portrétu latentně přítomný. A tím je hledání formy a výrazu pro zakoušenou smyslovou kvalitu spojenou s nesmrtelností okamžiku, která je zpětně, od přijetí signálu, znovu dobývána v malířském médiu jako situace zastaveného času. 

Předpokladem obrazu jsou tu tedy „reálná setkání“. To je vnější rovina události. K ní by však nedocházelo, pokud by tu nebyl ze strany autora vnitřní důvod. Určité vnitřní nastavení a citlivost k nepatrným nuancím, jež promlouvají prostřednictvím svého okamžitého zpřítomnění jako partikulární fenomén, jsou součástí autorova vnitřního modelu, který na základě vnějších impulzů započíná a rozvíjí vnitřní monolog se zachyceným signálem. Představme si ho jako síť asociačních řetězců, které jsou aktivovány v jednom jediném okamžiku. Imperativ je natolik silný, že umělec je vtažen do jednání, protože již „zahlédl“ možný obraz. Je tu tedy podstatné provázání náhodně spatřeného modelu s časovou a prostorovou dimenzí, která se v okamžiku iniciace uzavře v určitou zakoušenou kvalitu. Setrvává zavinuta. Je na malíři, aby pro ni nalezl patřičnou soustavu znaků, barev a světla, které tento zastavený čas rozvinou a budou komunikovat v jeho tiché intenzitě.

„Stává se, že smyslová kvalita nám poskytne neobyčejnou radost a současně na nás přenese určitý imperativ,“ píše Gilles Deleuze v knize o Marcelu Proustovi.  A pokračuje: „Takto zakoušená kvalita se už nejeví jako vlastnost objektu, který ji aktuálně vlastní, ale jako znak objektu zcela jiného, který se musíme pokusit dešifrovat i za cenu úsilí stále riskujícího nezdar. Vše se odehrává, jako by kvalita zavinovala a držela v zajetí duši jiného objektu, než je ten, ke kterému nyní odkazuje. ,Rozvinujeme‘ tuto kvalitu, tento smyslový dojem jako japonský papírek, který se ponořením do vody rozevře a osvobodí uvězněnou formu.“ Tímto výrokem je poměrně přesně popsáno i malířské úsilí Martina Velíška. 

Obraz je tu tvůrčí rekonstrukcí mimovolné paměti, která byla probuzena prostřednictvím materiálního znaku, a která je procesem jeho následné dematerializace. Snahou je nalezení dotyku s tím, co obsahuje čas z hlediska komplexního lidského vnímání a fixace tohoto dotyku v obrazové formě. Dotykem je i dočasná stopa, která se vytratí. Název výstavy Momenty okamžiků odkazuje na zmnožený čas situací, které opakují základní imperativ – malovat zastavený čas. Statické i pohyblivé obrazy, stejně jako konkrétní materiální prvky přítomné na výstavě evokují situace, v nichž se probouzí mémoire involontaire. Obrazy se tu vymykají tradičním malířským žánrům, rozpouštějí reprezentativní funkci portrétu (to je příklad i „podobizen“ ženských ňader). Mnohem více evokují abstraktní množinu počitku a paměti, které se skrývají za sice konkrétními, ale náhodnými křestními jmény, jež jsou zároveň náhodnými modely (Alena, Nella, Milan…). Obrazy reprezentují spíše jakési románové postavy, které deklarují jak svou individuální odlišnost, tak také vnitřní spřízněnost s tím, co nás všechny přesahuje. Naše role jsou, zdá se, z hlediska rekonstrukce paměti mnohoznačné. Oscilují mezi subjektem a objektem. Mezi materiálním znakem a nositelem esence, která nikdy nesplývá s objektivní skutečností. Esence se totiž vtěluje do látky a organizuje se tu jako „styl“. Přes rozmanitost obrazů Martina Velíška, cítíme jejich vnitřní spřízněnost. To se tu implementuje do obrazu i přítomnost samotného umělce. Přítomnost v „momentech okamžiků“, které, zastaveny, zůstávají v mnohoznačném díle a překračují tak hranice konkrétního lidského času všech zúčastněných.

Petr Vaňous

Zobrazit víceZobrazit méně

vystavená díla (výběr)

Martin Velíšek

*1968 , Athény

webové stránky autora

www.velisek.cz

studia

Akademie výtvarných umění v Praze

samostatné výstavy / výběr

2025Emma a jablka, Sophistica Gallery, Praha
Apropriace, Alšova jihočeská galerie, Hluboká nad Vltavou
2024Selfie (s Patrikem Bitomským), Galerie ViArt, Vianden, Lucembursko 2022Na cestě (s Lelou Geislerovou, Petrem Vášou), Augustova tiskárna, Litomyšl 2021Stühle, Kulturkulisse, Drážďany, Německo
Improvizace na dané téma, Galerie Caesar, Olomouc
2019Obrazy, Galerie Prostor 228, Liberec
Portréty, Alšova jihočeská galerie, České Budějovice
Möbel, Galerie Středočeského kraje GASK, Kutná Hora
2018Holky, Rabasova galerie, Rakovník
Slovo jako obraz (se Sandrou Majerovou), Muzeum umění a designu, Benešov
Červená Karkulka a jiné příběhy, Galerie Klatovy / Klenová, Klatovy
Dialoge, Wilke-Atelier, Bremerhaven, Německo
Reality? Reality! (s Šimonem Brejchou), SmetanaQ, Praha
2017Nahoře bez (dole taky), Galerie kritiků, Praha
Mlčení, Galerie Václava Špály, Praha
2016Darw-in, ANK Galerie, Bremerhaven, Německo
Meet me, Atelier Empreinte, Luxembourg, Lucembursko
Der zweite Blick, Galerie Kocheim bei Engel, Luxembourg, Lucembursko
Bruslařky, Galerie Litera, Praha
2015Espace, Galerie Professorium, Würzburg, Německo
Espace, Galerie Galerie du Château de Bourglinster, Luxembourg, Lucembursko
Červená Karkulka, Galerie Pecka, Praha

kolektivní výstavy / výběr

2024Triennale de gravure, Lutych, Belgie
Tichá pošta, Galerie Hollar, Praha
Planet ID, Galerie moderního umění, Roudnice nad Labem
Grafika roku, Císařská konírna Pražského hradu, Praha
2023Graphic Soul, Palacio de Congresos de Oviedo, Španělsko
Myšlení obrazem, GHMP, Městská knihovna, Praha
Connected III, Künstlerhaus – Factory, Vídeň, Rakousko
Světlo a stín, Galerie Hollar, Praha
Magické číslo tři, Galerie Hollar, Praha
2022Voices from Czechia, Kennedy Heights Arts Center, Cincinnati, USA
Memento Mori, Likovna galerija, Vrbas, Srbsko
Nazí. Přirozeně / Naked. Naturally, Severočeská galerie výtvarného umění,
Litoměřice
Grafika roku, Karolinum, Praha
La forme d’impression, Galerie Hollar, Praha
2021Memento Mori, La Trampa Gallery, Mexico City, Mexiko
Memento Mori, Art Gallery Chez Xefo, Barcelona, Španělsko
Triennale de gravure, Lutych, Belgie
Groteska z Tesca, Galerie Hollar, Praha
2020Zpráva z uzavřeného prostoru, Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem 2019Figurativas 2019, Museu Europeu d’Art Modern (MEAM), Barcelona, Španělsko
Arteduco, DEPO2015, Plzeň
2018Obraz zimy ve výtvarném umění 19.– 21. století, Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy
Art Paris, Grand Palais, Paříž, Francie
100+1, Severočeská galerie výtvarného umění, Litoměřice
Ankunft, Lange Nacht der Kultur, Bremerhaven, Německo
2017Stoleté putování Šumavou, Galerie Klatovy/Klenová, Klatovy 
Art safari 32, Studio Bubec, Praha
Grafika roku, Clam-Gallasův palác, Praha
2016XXII. festival komorní grafiky, Galerie Hollar, Praha
30 Jahre Wilke-Atelier, DSM Museum, Bremerhaven, Německo
Moving, Galerie NTNU, Taipei, Tchaiwan
Nová tvorba, Galerie Hollar, Praha
Échange, Musee Yuki Komachi, Yoetsu, Japonsko
European Contemporary Print Triennial, Lombez La Maison des écritures, Toulouse, Francie
Outside(r), Galerie Fence, Winlaw, Vancouver, Kanada
2015XXI. festival komorní grafiky, Galerie Hollar, Praha 
Nová tvorba, Galerie Hollar, Praha
Co zde sním a co zde vypiji, Galerie Caesar, Olomouc
Grafika roku, Clam-Gallasův palác, Praha

zastoupení v galeriích a sbírkách

Galerie hlavního města Prahy, Galerie Klatovy / Klenová, Klatovy, Ministerstvo zahraničních věcí České republiky, Muzeum umění Olomouc, Oblastní galerie Liberec, Památník národního písemnictví, Praha, Severočeská galerie výtvarného umění, Litoměřice, Centre d’Art de l’Ancienne Synagogue, La-Fertésous-Jouarre, Francie, Centre national d’art et de culture Georges-Pompidou, Paříž, Francie, Ministerstvo zahraničí Lucemburského velkovévodství, Lucembursko, Národní knihovna, Lucembursko, OECD, Paříž, Francie, Wichita State University, Kansas, USA

ocenění

2017Cena za hlubotisk 2017Nominace, Zlatá stuha 2016Grafika roku 2015Nominace na cenu v kategorii hlubotisk 2014Grafika roku 2014Čestné uznání v kategorii hlubotisk 2013Grafika roku 2013Zvláštní cena v kategorii hlubotisk 2012Grafika roku 2012Grafika roku 2012Nominace na cenu v kategorii hlubotisk 2012Čestné uznání v kategorii malých formátů, Grafika roku 2012 2011Grafika roku 2011Hlavní cena, Intersalon AJV 20101er prix, Salon d´art du Pays fertois, Francie Nominace na cenu, XIII. trienále ex-libris, Památník písemnictví

GalerieVáclava Špály

Galerie Václava Špály

Národní 30, 110 00 Praha 1, Česká republika

Otevřeno denně 11.00 – 19.00 hod

Zavřeno: 24. - 26. 12., 31. 12. a 1. 1.

E-mail: info@galerievaclavaspaly.cz


Základní vstupné 40 Kč
Studenti 20 Kč

/ pro seniory nad 60 let, držitele průkazu ZTP, děti do 15 let a studenty uměleckých škol vstup zdarma

Newsletter


Souhlasím se zpracováním mých osobních údajů, které zpřístupním společnosti PPF Art a.s. v souvislosti s touto žádostí. Souhlas udílím v rozsahu popsaném v části „Ochrana osobních údajů“. Potvrzuji, že jsem se v části „Poučení o právech“ seznámil/a s právy, která ohledně mých osobních údajů mám.