Archiv výstav

Wu Yi

Pražské léto

28. 11. 2013 — 5. 1. 2014
Sdílet výstavu:
frame
Pražské léto

Letní Praha, česká krajina i půvab českých žen očima mimořádného čínského umělce Wu Yi.

Wu Yi - bojovník umění

(Výňatek z textu pro katalog vydaný u příležitosti výstavy v Galerii Václava Špály.)

Wu Yi  je Číňan. Absolutní malíř – profesionál. Každá historie oboru má ty, kteří posouvají jeho vývoj, mění pravidla, a přitom zachovávají úctu k předkům. Takový je i Wu Yi. Je jedním z nejradikálnějších umělců v čínských dějinách. Píše, maluje tuší a olejem, vytváří keramiku. My, pro Číňany „západní“ lidé, se od něj můžeme učit. Důslednou sebekázní podřizuje své tělo, mysl i osobní život jedinému cíli – malbě a životu s uměním. V lecčems lidském připomíná mocného malíře Václava Boštíka. Však si ho také hned při prvním setkání s jeho malbou zamiloval.

Wu Yi je velejemný, ale důrazný. Je přátelský a vzdělaný. Ovládá umění naslouchat a pronikat k podstatě jevů. Je obdařen vzácným typem humoru, nám Čechům tolik blízkým. Hluboký cit v něm žije v symbióze s analytickým rozumem. A svému malířskému umění dává vše. A přeje všem! A pomáhá!

Malíř Wu Yi mne prostě uchvátil. Je velký člověk, velký malíř. Profesor nástěnné a současné malby na univerzitě CAFA (Central Academy of Moderm Art) v Pekingu, na které předtím vystudoval.

Málokdo ze západních umělců umí malovat tuší na papíře - tradiční čínskou technikou, vyžadující souzvuk myšlení a pohybu. Stejně tak málo Číňanů umí užívat olej či temperu na plátně – tradiční západní techniku. Wu Yi ovládá obojí.  Jeho malby mohou být pro české umělce inspirativní, jsou pravdivé a laskavé.

Wu Yi je ztělesněním starého čínského Mistra, jenž ušlechtile mění dějiny tušové malby. Ukazuje, jak vypadal a vypadá čínský vzdělanec, jak jsme ho kdysi poznali třeba ze Zpěvů staré Číny. Ten vzdělanec, u kterého doma vždy najdeme ty „čtyři poklady učencovy pracovny“: štětec, tuš, rýžový papír a kámen na roztírání tuše. Čínští vzdělanci a literáti se při své ambici dosáhnout úřadu a posloužit Podnebesí, svému lidu a vládci od nepaměti cvičili nejen v běžných úředních znalostech, ale i v základech filozofie, etiky a estetiky ve smyslu nikdy nekončícího sebezdokonalování. K tomu mělo sloužit i osvojování uměleckých dovedností, mezi něž patřilo umění kaligrafické, umění hry na citeru qin, umění malířské i literární, čtvero umění čínského lyrismu. K tomu patřilo i umění číst a poslouchat a vidět. Čínský vzdělanec by měl potěšit nejen krásným obrazem, ale i veršem nebo i rozsahem nevelkou kapitolou.

V této knize, věřím, naleznete důkaz, že naše tradiční česká inspirativní představa staré Číny má stále něco do sebe, nerozplynula se ve změti moderních měst s dálnicemi, skleněnými mrakodrapy západních architektů a v tom všem lidském reji, který známe z obrázků moderního Pekingu nebo Šanghaje. Že jsou tu lidé, kteří, jako kdysi náš spisovatel Karel Čapek, nepřestávají hledat člověka, běžného člověka. Je zajímavé, že i žánr, v němž se můj přítel Wu Yi tak nalezl, má mnohé společné právě s Karlem Čapkem, s jeho zápisky z cest. Prý je to stará čínská tradice, kterou nám připomíná stejně básník Su Dongpo z 11. století, autor dvou lyrických básní v próze O cestách k Rudé stěně, jako dramatik a romanopisec Li Yü, stěhovavý bouřlivák 17. století, autor Meditačních rohožek z masa nedávno mistrně přeložených profesorem Oldřichem Králem. Při svých cestách, ať už za úřadem, za odpočinkem či za zábavou, si tito vzdělaní mužové vedli deníky a zaznamenávali ty zdánlivé obyčejnosti – jak se dělá polévka, jak včera pršelo nebo i o voňavém bůčku. Mnohdy jakoby v kontrapunktu používali poetický jazyk, jedno dvě vznešená slůvka, obraz, narážku. A snad právě vnímavost k těmto zdánlivě všedním projevům každodenního života, schopnost pozvednout je do úrovně očí a ducha, je základem jejich lidskosti. Vlastnosti, o niž by měl každý z nás usilovat.

Těší mne, že po tvůrčích pobytech v Německu, Francii a Japonsku je Česká republika čtvrtým místem, které má to štěstí nahlédnout se očima Mistra nejstarší živé kultury světa.

Zdeněk Sklenář, Praha, 10. října 2013

Zobrazit víceZobrazit méně

vystavená díla (výběr)

Wu Yi

studia

1993Absolvoval katedru čínské malby na Ústřední akademii výtvarných umění, kde studiem u profesora Lu Chena získal titul magistra. V současné době je profesorem na katedře nástěnné malby téže akademie, kde je doktorandským školitelem a ředitelem 4. ateliéru.
 
1989Absolvoval katedru čínské malby na Ústřední akademii výtvarných umění v Pekingu (Central Academy of Fine Art/CAFA), kde získal titul bakaláře. 1966Narozen ve městě Changchun, v provincii Jilin; domovské právo po předcích má v Ninghe, v municipalitě Tianjin.

samostatné výstavy / výběr

2013Pražské léto, Galerie Václava Špály, Praha 2007Jednoduchost | Výstava děl Wu Yi, Galerie 99, Aschaffenburg, Německo 2001Výstava děl Wu Yi, galerie Fakulty výtvarného umění, Tsinghua University, Peking, Čína 1998Výstava obrazů Wu Yi, Shenzhen Art Museum, Shenzhen, Čína 1993Výstava děl Wu Yi, CAFA Gallery, Peking, Čína

kolektivní výstavy / výběr

2013O Číně | nominační výstava předních umělců čínské soudobé tušové malby, Casares Museum, Itálie
 Nový rozměr tušové malby | nominační výstava kritiků, National Art Museum of China, Peking, Čína
Původní cesta | nový pohled čínského soudobého umění, Hongkong Museum of Art, Hongkong, Čína
Výstava k Benátskému bienále výtvarného umění, Benátky, Itálie
Opět tuš | výstava soudobé čínské tušové malby, Today Art Museum, Peking, Čína
Portrait of the times | 30 years of Chinese Contemporary Art, Power Station of Art, Šanghaj, Čína
2012Výstava moderní čínské tušové malby, Hamburger Kunsthalle, Hamburg, Německo
Výstava moderního čínského umění, Palais des Nations, Ženeva;  Swiss Exhibition Center, Basilej, Švýcarsko
Výstava moderního čínského umění, Saatchi Gallery, Londýn, Velká Británie
Renesance tradice | výstava soudobého čínského umění, La Galleria Pall Mall, Londýn, Velká Británie
Rozměry | analýza tří uměleckých případů - Kantonské trienále, Guangdong Museum of Art, Guangzhou, Čína    
Sto let čínské tušové malby, Carrousel du Louvre, Louvre, Paříž, Francie
2011Soudobé umění z Číny, Georgia Museum of Art, Athens, USA
Čínská popisnost | výstava soudobého umění, Today Art Museum, Peking, Čína
Myšlenka je před štětcem | výstava soudobé čínské tušové malby, Eli Klein Fine Art, New York, USA 
2010Měníme historii | Výstava nového čínského umění z období let 2000 – 2009, China National Convention Centre, Today Art     Museum, Peking, Čína
China sex | výstava studijních prací moderního čínského umění za rok 2010, True Color Museum, Suzhou; Mingtian Gallery,  Chengdu, Čína    
 Mezinárodní bienále čínské tušové malby v Shenzhenu, Guanshanyue Gallery, Shenzhen, Čína
 
2009   2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1994

GalerieVáclava Špály

Galerie Václava Špály

Národní 30, 110 00 Praha 1, Česká republika

Otevřeno denně 11.00 – 19.00 hod

Zavřeno: 24. - 26. 12., 31. 12. a 1. 1.

E-mail: info@galerievaclavaspaly.cz


Základní vstupné 40 Kč
Studenti 20 Kč

/ pro seniory nad 60 let, držitele průkazu ZTP, děti do 15 let a studenty uměleckých škol vstup zdarma

Newsletter


Souhlasím se zpracováním mých osobních údajů, které zpřístupním společnosti PPF Art a.s. v souvislosti s touto žádostí. Souhlas udílím v rozsahu popsaném v části „Ochrana osobních údajů“. Potvrzuji, že jsem se v části „Poučení o právech“ seznámil/a s právy, která ohledně mých osobních údajů mám.