Archiv výstav

Stein Štěpánka a Salim Issa

Šampióni

3. 5. — 23. 6. 2013
Sdílet výstavu:
frame
Šampióni
Šampióni

Šampioni, kteří jsou leitmotivem výstavy v Galerii Václava Špály, však pro tentokrát nejsou jen lidé, ale také zvířata.

Dnešní západní společnost je společnost podívané: kdo není vidět, jako by neexistoval. Nadvláda obrazů posiluje lidskou touhu po úspěchu a dokonalosti, která je hybnou silou na cestě jak se stát celebritou, ikonou nebo jen uctívaným vůdcem v partě teenagerů – zkrátka šampionem, jehož další kroky budou monitorovat fotografové, novináři, fanoušci nebo závistiví kluci z vedlejší čtvrti. Obdivovaný jedinec tvoří integrální součást lesku konzumního „spektáklu“, o němž již před téměř půlstoletím psal Guy Debord. Jeho „já“ se však ztrácí pod vrstvami módního oblečení, make-upu, hvězdných póz a falešných, teatrálních gest: proměňuje se ve vyumělkovaný obraz sebe sama, ve zboží na jedno nebo více použití.

Štěpánka Stein a Salim Issa, kteří jako tandem pracují již od dob studia v ateliéru Pavla Štechy na pražské VŠUP (tedy bezmála patnáct let), od počátku využívají fotografii coby exemplární médium moderního spektáklu s cílem hledat, či spíše znejišťovat hranice mezi všednodenností a vznešeností, mezi nízkým a vysokým a také mezi uměním služebným a autonomním. Ve svých pracích propojují žánr dokumentu, portrétu a konceptuální fotografie a mísí je s prvky reklamní a módní fotografie. A je to právě tento hybridní postup, který znepokojuje některé jejich kritiky, ale který zároveň skvěle odhaluje samu šálivou a iluzorní podstatu soudobé vizuální kultury.

Ačkoli v portfoliu dua Stein–Issa najdeme vedle anonymních sociálních portrétů z městských periférií z celého světa (např. Newcastle, 2009) desítky podobizen, které vznikly na zakázku a jež zachycují představitele českého veřejného života, ani v nich nejde o jen o medializaci slavných. Kromě toho, že v portrétech umělců, designérů, módních návrhářů, herců, ale také politiků skvěle vyvažují vizuální vytříbenost a psychologický ponor, Štěpánku a Salima vždy zajímá také odvrácená strana existence na výsluní: jak snadno se ideologie mění v imagologii, jak inflace obrazů okrádá člověka o soukromí i identitu a jak se celebrita může v nekonečné cirkulaci obrazů proměnit v „navoněnou zdechlinu“. Proto také tentokrát zvolili atypický způsob tisku portrétů oněch více či méně slavných na role levného papíru, z nichž si každý návštěvník galerie může utrhnout svůj idol a na cáru papíru si jej odnést domů.

V panoptiku lidských typů, které Štěpánka Stein a Salim Issy rozehrávají, je glamour vždy demaskován. Nablýskaný obraz v zrcadle je – byť i pouhým náznakem – doprovázen světem za zrcadlem, tedy tím, co se většinou nestaví na odiv před blesky fotoaparátů. Dobrým příkladem je portrétní cyklus Národní divadlo (2006), který je v tuzemsku poprvé vystaven jako celek. Divadlo v podání obou fotografů nejsou jen herci, operní celebrity a primadony na jevišti a nejsou to ani líčidla, paruky, vyleštěná zrcadla, dámy ve večerních toaletách a pánové ve smokinzích. Jsou to také údržbáři v montérkách, hasiči v uniformách, maskérky, topiči, bezejmenní (a neviditelní) členové hudebních orchestrů a syrové prostředí bez puncu svátečnosti a výjimečnosti: tu spára ve zdi, tam zavěšený levný dřevěný věšák a rám dveří, jinde zas elektrická zásuvka, neidentifikovatelný výstupek na stěně, nebo vývěsky s banálními informacemi typu únikový východ.

Šampioni, kteří jsou leitmotivem výstavy v Galerii Václava Špály, však pro tentokrát nejsou jen lidé, ale také zvířata. Na velkoformátových fotografiích defilují koně z kladrubského hřebčína, jakési animální protějšky sportovních a kulturních celebrit. Ladná těla a dokonalé pohyby – to je přehlídka kanonických proporcí, obdivuhodných výkonů a samozřejmě finančního kapitálu. I jejich „portréty“ snímané pod ostrým zábleskovým světlem však skrývají osten ironie: ukazují na absurditu světa spektáklu, jež pohlcuje vše – včetně přírody.

Kůň-celebrita se stává kulturním produktem a ekonomickým artiklem. Jak ukazují fotografie z koňských jatek, které v cyklu vytvářejí znepokojující kontrapunkt k vyšlechtěným a hýčkaným klisnám a hřebcům, onou toscaniovskou „navoňenou zdechlinou“ se však stávají snadněji – nebo spíše doslovněji – než člověk. V době, kdy se v Evropě debatují masové náhražky, tak tento cyklus s sebou nese neplánovaně další významy. Zatímco pojídání koňského masa je jedněmi prohlašováno za eticky nepřijatelné, druhým by zachránilo život; pro někoho je konina pochoutkou a pro úřady je nahrazování hovězího za koňské maso podvodem. Kůň, zdá se, hýbe světem. Na rozdíl od krávy či jiného dobytka nicméně v současné západní společnosti nevstupuje do lidské imaginace prioritně v podobě masa: je to šampión, celebrita a kapitál a stejně jako v pohanských dobách plní i dnes roli magického a rituálního obrazu spíše než obživy.

Martina Pachmanová
Zobrazit víceZobrazit méně

vystavená díla (výběr)

Stein Štěpánka a Salim Issa

Autorská dvojice žijící a pracující v České republice. Zaměřují se na subjektivní dokument a módní fotografii, stejně jako na zachycení práce českých designéru a architektů. V minulosti realizovali konceptuální série (Beauty Fashion, Mimolimit, Space Cowboys), v roce 2005 dokončili projekt pro grant Hlavního města Prahy na téma Karlín. Jejich práce vybralo renomované německé nakladatelství Taschen pro publikaci nazvanou Best Portfolios (2005). V roce 2006 vydali první publikaci Národní divadlo, sérii portrétů zachycující atmosféru první české scény. V roce 2007 realizovali projekt pro UniCredit Bank pro prezentaci na Benátském biennale. Od roku 2008 realizují titulní fotografie pro magazíny Hospodařských novin.

GalerieVáclava Špály

Galerie Václava Špály

Národní 30, 110 00 Praha 1, Česká republika

Otevřeno denně 11.00 – 19.00 hod

E-mail: info@galerievaclavaspaly.cz


Základní vstupné 40 Kč
Studenti 20 Kč

/ pro seniory nad 60 let, držitele průkazu ZTP, děti do 15 let a studenty uměleckých škol vstup zdarma

Newsletter


Souhlasím se zpracováním mých osobních údajů, které zpřístupním společnosti PPF Art a.s. v souvislosti s touto žádostí. Souhlas udílím v rozsahu popsaném v části „Ochrana osobních údajů“. Potvrzuji, že jsem se v části „Poučení o právech“ seznámil/a s právy, která ohledně mých osobních údajů mám.