Plánovaná výstava

Erika Bornová

STÍNY HORKÉHO LÉTA TRAUDI SCHÖNFELD

27. 6. — 24. 8. 2025
Sdílet výstavu:
frame
STÍNY HORKÉHO LÉTA TRAUDI SCHÖNFELD

Vernisáž ve čtvrtek 26. 6. 2025 v 18:00 hodin.

Kurátor Radek Wohlmuth

Přestože se dotýká přírodních motivů i událostí svázaných s lidmi, ve skutečnosti otevírá nová výstava Eriky Bornové především otázky paměti místa.

Je typické, že se nejedná o významné teritorium. Naopak. Jde o jediný dům ze zapadlé vesnice odlehlého kraje. I když je takových míst mnoho a jejich příběhy jsou někdy zaměnitelné, má své jméno a je ho možné identifikovat. Stejně jako Traudi Schönfeld. 

            Navenek nové cykly kreseb a maleb na papíře naplňují prvky hybridních žánrů biofikce, respektive dokufikce. Ne náhodou se vážou ke sféře audiovizuálních děl, vždyť i název odkazuje k baladickému filmu Františka Vláčila z roku 1978. Ten jim může reáliemi nastavovat obecný obsahový a emotivní rámec a posloužit jako klíč k čtení. Nejde jen o zasazení děje na ztracené místo a do doby nedlouho vzdálené válce, jsou tu přítomné i naléhavá atmosféra a vědomí konfrontace se zlem. A pak je tu ještě jedna věc – silný příběh, protože Erika Bornová byla vždy především story-teller. 

            Její přístup není filmový ani z hlediska předkládání obrazových scén, ani z pohledu lineární narativnosti. I tak ale řeší aspekty, které překračují hranice běžného výtvarného uvažování. Drží se konceptu založeného na paralelní interakci několika tematických linií i časových rovin a zřetelně odlišuje jejich vizuální jazyk. Od počátku pracuje s vědomím objektové instalace a zamýšlí se i nad možnostmi zvláštního světelného režimu nebo hudebního doprovodu. 

            Jakkoli mají tyto momenty vliv na celkové vyznění, jádro účinnosti vytváří hlavně kvalita prací a opravdovost tématu. Ta je založená na faktu, že se pro Eriku Bornovou jedná o odžitou záležitost, ale i na tom, že je jako modelový příklad součástí kolektivní paměti, takže má schopnost dotknout se vědomí dalších lidí. Subjektivní se tak posouvá k objektivnímu, aby se stalo katalyzátorem asociací, emocí a úvah, z nichž ne všechny mají pozitivní náboj.

            Klíčovou roli v tom sehrává replika uniformy Svazu německých dívek BDM (Bund Deutscher Mädel), součásti NSDAP, jehož aktivní členkou mladá Traudi Schönfeld byla. Právě ta je ideovým středobodem výstavy, vytváří její základní optiku, a k ní se všechny další exponáty vztahují. Navíc je to jediná hmatatelná věc v expozici, neboť zbytek tvoří závěsné obrazy. 

            Jejich první okruh obsahuje „podobizny“ copaté dívky, věcí, částí bytového zařízení nebo domu a jeho okolí nakreslených černým pískem. Nebarevné pojednání a menší formáty s motivem vydělujícím se z bílého pozadí evokují spíš staré fotografie, víc vzpomínky než skutečnost. Zobrazení jsou prostá, vykořeněná z minulosti, a tak intimní, že vyvolávají ostych.

            Druhý okruh má jiný charakter. Jsou to obrazy zvířat a hmyzu, nebo jejich pozůstatků, malované kombinovanou technikou akrylu, pastelu, uhle, písku a metalických vodovek. Formáty často přesahují dva metry, jako by zdůrazňovaly, že lidské záležitosti pomíjejí, ale příroda je věčná. Motivy ztěžklé barvami velikostí odpovídají realitě nebo jsou naddimenzované, takže vzbuzují pozornost, respekt, někdy i odpor. Klíště, netopýr, pavouci, lišaj a další pohledům skrytí obyvatelé místa jsou zachycení na přírodním papíře z himalájských rostlin, jehož struktura může připomínat lidskou kůži. I oni se rodí z nepředmětnosti, v tomto případě intuitivní, odvozené z toho, jak na Eriku Bornovou působila atmosféra chvíle.

            Až na výjimky jsou to univerzální přírodní a věcné vzorce, které mohly napříč časem vidět jakékoli oči. To, co se při tom dělo kolem, je jiná věc. Ale jako vždy se tehdy i dnes osobní historie zaplétala s tou velkou, která hýbe celými národy. Dojem pravdivosti sugeruje realistický přístup, jemná exprese a abstrahující nedoslovnost zase podtrhují symbolický podtext. Ve druhém plánu zůstává latentně přítomná krása rozkladu. A je jedno jestli pozůstatků věcí a těl nebo rozvrácených dějin.

Radek Wohlmuth

Zobrazit víceZobrazit méně

vystavená díla (výběr)

Erika Bornová

1964

studia

1983-1988AVU

samostatné výstavy / výběr

2021Šílenství je stráž noci, GHMP, Colloredo - Mansfeldský palác, Praha 2018Erika Bornová, Muzeum umění a designu, Benešov 2016„Ve dvou“, Galerie Uffo, Trutnov (s T. Císařovským) 2016„Posedlost “, Galerie Václava Špály, Praha 2015„Jak ve dvou dá se žít“, Galerie 1. patro, Praha (s T. Císařovským) 2014„Born to Erika“, Alšova jihočeská galerie, MMK, Bechyně 2013Erika Bornová, Wannieck Gallery, Brno 2011„Na cestě“, Galerie České pojišťovny, Praha 2011Muzeum umění, Benešov 2010Galerie Sokolská, Ostrava 2008„Udělám vše“,Galerie Via Art, Praha 2006„Krajina a lidé“, Galerie umění, Karlovy Vary (s T. Císařovským) 2004„Nebe na zemi – odpočívej v pokoji“, Galerie Via Ar, Praha 2003„Pod dekou“, České centrum Berlín, Německo 2001„Pod dekou“, Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem 2001Galerie U bílého jednorožce, Klatovy 2000„Pod dekou“, Galerie MXM, Praha 1999„Setkání na sněhu“, Galerie Václava Špály – Malá Špálovka, Praha 1998Galerie Planá, Planá 1997Galerie Ještěr, Česka Třebová 1995Muzeum, Moravská Třebová 1995Galerie Albin Up, Oslo, Norsko 1993„Rovnováha rozdílu“, Galerie Radost, Praha (s K. Štenclovou) 1993Galerie MXM, Praha (s T. Císařovským) 1991Galerie U Řečických, Praha 1989Výstavní siň divadla Semafor, Praha

kolektivní výstavy / výběr

2025Venus Today, Sochařské studio Bubec, Praha 2024Říká se, že nová vlna je mrtvá, GUKV, Letohrádek Ostrov 2024Gilty pleasure, Spot Gallery, Praha 2023Strach, smích a smrt, Gumárna, Čáslav 2016„Art Prague“, Kafkův dům, Praha
„Prague now“, Clam-Gallasův palác, Praha
2015„Art Prague“, Kafkův dům, Praha
„Art safari 30 de luxe“, Studio Bubec, Praha
2014„Dámský gambit“, Pražský dům, Brusel
„Art Prague“, Mánes, Praha
„Smaltart“, Vítkovice, Ostrava
2012„Přesahy“, České centrum, Paříž, Francie 2011„Přesahy“, Česká centra, Praha 2011„Theatre mundi“, Galerie kritiků, Praha 2011„Dialog 21“, Galerie Califia, Horažďovice 2010„Formate der Transformation 89–09“, MUSA Museum auf Abruf, Vídeň 20102. bienále výtvarných forem, Ekotechnické museum, Praha 2009„Behind the Velvet Curtain“, American University Museum at the Katzen Arts Center, Washington, D.C. 2009„Formáty transformace 89–09“, Dům umění města Brna, Brno 2008„Čumáky, zobáky, sosáky“ Galerie Califia, Horažďovice 2008„Grenzenfresser“, Kulturfabrik Helfenberg, Rakousko 2006„Sigmund Freud: Život – Sen“, Staroměstská radnice, Praha 2004„Certain traces“, Sam Francis Gallery, Santa Monica, Los Angeles 2004„Art safari VII“, Studio Bubec, Praha 2002„Dílna 02“ Mikulovské sympozium, Mikulov 2002„Sexalog“, Koninlijke Academie voor Schone kunsten, Antwerpen, Belgie 2002„Sexalog“, Toskánský palác, Praha 2001„Melancholie“, Moravská galerie, Brno 2001„Sexalog“, Parlament, Vídeň, Rakousko 2001„Insideout“, Galerie Bunker, Berlín, Německo 2000„Dva konce století“, České muzeum výtvarných umění, Dům u Černé matky boží, Praha

zastoupení v galeriích a sbírkách

GHMP, Národní galerie Praha, Galerie Klatovy Klenová, Alšova jihočeská galerie, Hluboká nad Vltavou, Muzeum umění a designu, Benešov, Wannieck Gallery, Brno, Colett Prague Munich, The Pudil Family Foundation, Zámek Mikulov

GalerieVáclava Špály

Galerie Václava Špály

Národní 30, 110 00 Praha 1, Česká republika

Otevřeno denně 11.00 – 19.00 hod

Zavřeno: 24. - 26. 12., 31. 12. a 1. 1.

E-mail: info@galerievaclavaspaly.cz


Základní vstupné 40 Kč
Studenti 20 Kč

/ pro seniory nad 60 let, držitele průkazu ZTP, děti do 15 let a studenty uměleckých škol vstup zdarma

Newsletter


Souhlasím se zpracováním mých osobních údajů, které zpřístupním společnosti PPF Art a.s. v souvislosti s touto žádostí. Souhlas udílím v rozsahu popsaném v části „Ochrana osobních údajů“. Potvrzuji, že jsem se v části „Poučení o právech“ seznámil/a s právy, která ohledně mých osobních údajů mám.