Archiv výstav

Kateřina Vincourová

Zpaměti

1. 11. — 31. 12. 2014
Sdílet výstavu:
frame
Zpaměti

Kateřina Vincourová

Když jsem před pěti lety požádala několik českých umělkyň, s nimiž jsem připravovala výstavu do Katzen Art Center ve Washingtonu, aby napsaly pár řádek o své práci, Kateřina Vincourová poslala jedinou větu: „Stavím ,klece‘ a snažím se v nich zachytit ozvěny mých myšlenek.“ Toto lapidární metaforické sdělení je možné vnímat jako jeden z klíčů k pochopení díla umělkyně, která začala výrazně ovlivňovat českou uměleckou scénu již před více než dvaceti lety a jejíž práce dodnes zůstávají nezaměnitelné díky své pozoruhodné schopnosti spojovat monumentalitu s intimitou. Práce Kateřiny Vincourové v sobě totiž vždy nesly silný prvek stavebnosti – jejich prostorotvornost, dialog s místem a využívání měkkých a často i transparentních materiálů (molitanu, polystyrenu, textilu, gumy) byly ostatně od počátku důvodem, proč o nich bylo nutné uvažovat v intencích umění instalace spíše než sochařství. Kateřininy nafukovací objekty, s nadsázkou nezřídka odkazující k ikonografii spotřební (ne)kultury, navíc důmyslným způsobem znejišťovaly vztah mezi vnějškem a vnitřkem a spíše než objekty k dívání se stávaly dočasnými stavbami k obývání.

Zatímco měly práce Kateřiny Vincourové zkraje nového tisíciletí stále ještě přímou vazbu k viděnému a hmatatelnému, na výstavě v Galerii Švestka v roce 2011, realizované po bezmála pětileté pauze, byl již evidentní příklon k subtilnějším a křehčím formám i méně jasným významům. (Dobře to sama umělkyně vyjádřila v nedávném rozhovoru s Terezií Nekvindovou: „Nevytvářím předměty. Nejdřív je myšlenka a rozhovor, který vedu sama se sebou nebo s okolím.“) Výstava Zpaměti tuto dematerializaci – alespoň prozatím – završuje. Kateřina Vincourová ve svých nejnovějších pracích využívá ty nejobyčejnější – banální a dokonce odpadové – materiály a předměty (galanterní zboží, recyklované spodní prádlo, PET lahve, dráty, veteš, hadry) a jejich pomocí intuitivně „vypráví“ neobyčejné příběhy. Jsou to v prostoru „kreslené“ příběhy vylovené z paměti, které navzdory materiálové chudobě nepostrádají tajemství, humor, nadsázku nebo erotický podtext a které vypovídají o životě i o smrti, o moci i o bezmoci. Otiskují se do nich jak zkušenosti mateřství a znovuobjevování dávno zapomenuté spontánnosti dětské mysli, tak neodvratitelná blízkost konce našich nejbližších – přátel i rodičů, doprovázená často poruchami paměti či její úplnou ztrátou. Není proto překvapení, že velkorysost a monumentalitu dřívějších Kateřininých prací postupně vytlačuje detailní rukopis, že materialita ustupuje dočasnosti, provizornosti a nestabilitě, že hmotný svět se proměňuje ve vzpomínky na něj (zpřítomněné pouhými přízraky a siluetami), že velká společenská i osobní témata čím dál častěji střídají fragmentární, jako by polohlasem či šeptem vyprávěné příběhy, že rozum a logiku vytěsňuje iracionalita, otisky hraničních stavů lidské mysli a automatické plynutí obrazů a představ a že – v neposlední řadě – se do popředí dostává zpaměti kreslené lidské tělo a tvář, ať jsou jakkoli fragmentarizované.

Na výstavě Zpaměti Kateřina Vincourová mimo jiné vystavuje instalaci sestavenou z minimalistických kvádrů, určenou pro sezení a odpočinek návštěvníků. Ačkoli na první pohled úhledné „balíčky“ zatavené do plastu připomínají stavební materiál, v jejich nitru je spodní prádlo. Průmyslovou kompresí spodniček, tílek, podprsenek, bikinek, slipů a trenek nejrůznějších kvalit, materiálů a velikostí, která může vzdáleně připomenout Césarovy čtyřicet let staré experimenty s lisováním vraků automobilů, se tak recykluje nejen použitý textil, ale rovněž útržky intimních příběhů neznámých lidí, které s sebou nesou osobní – a v jistém smyslu – i kolektivní paměť. V době, kdy se paměť převážně měří kapacitou virtuálních programů, dat a informací, je zájem Kateřiny Vincourové o paměť v její nezprostředkované podobě jakožto ozvěny lidských zážitků, zkušeností a myšlenek, okořeněné navíc očividnou potřebou rehabilitovat ruční práce, více než potřebná. Recyklace materiálů, technik, postupů i paměti totiž nemusí vést do slepé uličky a být tím samým jako opakování a nápodoba; může být účinným prostředkem k oživování toho, co člověk či společnost z různých důvodů zapomíná, vytěsňuje či přehlíží a co přitom obvykle bývá klíčem k porozumění tomu, kým byl/a a je.

Kurátorka | Martina Pachmanová

Kontakt | katerina.vincourova@centrum.cz

Zobrazit víceZobrazit méně

Kateřina Vincourová

*1968 , Praha
Narozena 1968 v Praze, žije v Roztokách u Prahy.

studia

1999stipendium na DAAD v Berlíně (1999-2000) 1998stipendium v Headlands Center For Art v Kalifornii.
 
1988AVU Praha (1988-1994) 1986studium na Surikově akademii výtvarných umění v Moskvě (1986-1988)

samostatné výstavy / výběr

2013Poslouchat očima (spolu s Miroslavem Srnkou), Galerie Kaple, Valašské Meziříčí 2012Zapomenuto v paměti, Fait Gallery, Brno 2011Galerie Jiří Švestka, Praha 2006Inside Out, Galerie Die Aktualität des schönen..., Liberec 2004Noví hrdinové, Galerie Caesar, Olomouc 2003Městská galerie, Bruntál 2002Noví hrdinové, Galerie Jiří Švestka, Praha Hobbyraum, Výstavní síň Sokolská, Ostrava 2001Gallery Priestor, Bratislava; Galeria Helga de Alvear, Madrid; Hobbyraum, Ujazdowski Castle, Centre for Contemporary Art, Varšava; Hobbyraum, Priestor pre súčasné umenie, Bratislava 2000Hobbyraum, DAAD Gallery, Berlín 1999 Call…, Galerie hlavního města Prahy 1997Le rose, Météo Gallery, Paříž; Grapes of My Mind, Galerie Václav Špály, Praha 1996Galerie Mladých, Brno 1995Galerie Nová Síň, Praha 1994Terče, Galerie Caesar, Olomouc 1992Neděle, Galerie Behémót, Praha 1991Superchleby, Gallerie Na Bidýlku, Brno; The Quick and the Dead, Vruchtenhagel, Gallery, Kassel

kolektivní výstavy / výběr

2014Někdy v sukni, Moravská galerie, Brno – Galerie hlavního města Prahy 2010Absurdita? Groteska? Ironie?, NoD Roxy, Praha 2009Behind the Velvet Curtain: Seven Women; Artists from the Czech Republic, Katzen Ars, Center, Washington
Formáty transformace 89–09: Sedm pohledů na novou českou a slovenskou identitu, Dům umění města Brna – MUSA, Vídeň
2008Central Europa Revisited II, Schloss Esterhazy, Eisenstadt; Micro Narratives, Museé d’Art, Saint Étienne 2007Going Staying, Kunstmuseum Bonn; Micro Narratives, 48th October Salon, Bělehrad 2006Shadows of Humor, Galerie Bielska BWA, Bielsko Biala, Polsko; Praagse Tuin – beelden uit Praag; Gouverneurstein van Assen, Holandsko; Giardino – Places for Small Stories, PAN, Palazzo delle Arti di Napoli, Neapol 2005Trouble with Fantasy, Kunsthalle Nürnberg; Prague Biennale 2: Expanded Painting, Karlínské haly, Praha 2004GIANTS: European Conversation Pieces, The Hague Sculpture, Haag; The New Ten: Kunst aus den neuen EULändern,
Museum Küppersmühle Duisburg, Künstlerhaus Wien, Kunsthalle Mannheim
2003Art Unlimited, Art 34 Basel; Elektrobot, Home Gallery, Praha; Survey ´03, Futura – Centrum pro současné umění, Praha 2002Corps et traces, Musée de Beaux-Art de Nancy; Alter Ego, Museum of History of the City of Luxembourg 2001New Connection, Národní galerie v Praze 2000Bohemian Birds: Positions of Czech Contemporary Art, Kunst Haus, Drážďany; Konec světa? Národní galerie v Praze
Art Statements, Art 31 Basel
1999After the Wall, Moderna Museet, Stockholm – Ludwig Museum, Budapešť – Hamburger Bahnhof, Berlín
Against All: The Chalupecky Award Winners, Central Exhibition Hall Manege, Moskva; Sympathikus, Städtisches Museum Abteiberg, Mönchengladbach
1998Discourse Feminin, Dům umění města Brno; Close Echoes, Galerie hlavního města Prahy – Kunsthalle, Kremže 1997Home Sweet Home, Deichtorhallen, Hamburg; Parallels, České kulturní centrum, Paříž; Born ’68, České centrum, Berlín 1996Interier versus exteriér, Factory Cosmos, Bratislava; Milenci, Galerie JNJ, Praha; Respekt, Richterova vila, Praha 1995Test Run, Galerie Mánes, Praha; Artcircolo, Zámek Mělník 1994Students of the Art Schools of Prague, Kunstmuseum, Düsseldorf; Bienále mladého umění, GHMP, Praha 1993Post Security, Gallery 5020, Salzburg 1992Kolumbovo vejce, Galerie Behémót, Praha; Mezi Ezopem a Mauglím, Galerie Václava Špály, Praha; Ženské domovy, Štencův dům, Praha

ocenění

1997Cena Jindřicha Chalupeckého, Praha 1993Alexander Dorner Prize, Hannover

GalerieVáclava Špály

Galerie Václava Špály

Národní 30, 110 00 Praha 1, Česká republika

Otevřeno denně 11.00 – 19.00 hod

Zavřeno: 24. - 26. 12., 31. 12. a 1. 1.

E-mail: info@galerievaclavaspaly.cz


Základní vstupné 40 Kč
Studenti 20 Kč

/ pro seniory nad 60 let, držitele průkazu ZTP, děti do 15 let a studenty uměleckých škol vstup zdarma

Newsletter


Souhlasím se zpracováním mých osobních údajů, které zpřístupním společnosti PPF Art a.s. v souvislosti s touto žádostí. Souhlas udílím v rozsahu popsaném v části „Ochrana osobních údajů“. Potvrzuji, že jsem se v části „Poučení o právech“ seznámil/a s právy, která ohledně mých osobních údajů mám.